GDPR, villkor & regler


GDPR, hantering, regler och lagar

Listio är ett företag som tillhandahåller tjänster för insamling, bearbetning och leverans av företagsdata, med särskilt fokus på offentlig information tillgänglig för B2B-syften. Vi hanterar denna data enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och tillämplig lokal lagstiftning. Eftersom den information vi erbjuder till stor del är offentlig företagsdata som inte betraktas som känslig, ligger vårt primära fokus på att strukturera och kvalitetssäkra denna data i linje med gällande regelverk.


Användning av data för B2B-syften enligt lag

Enligt gällande dataskyddslagstiftning och GDPR är det tillåtet för företag att använda offentlig företagsdata för B2B-marknadsföringssyften, eftersom denna typ av information avser juridiska personer (företag) och inte individer. Den data som Listio tillhandahåller är insamlad från offentliga källor och rör företagsinformation som är tillgänglig för allmänheten. Detta innebär att andra B2B-organisationer lagligt kan använda datan i sina marknadsföringsinsatser, så länge användningen sker i enlighet med GDPR´s riktlinjer för marknadsföring och hantering av företagsinformation. Eftersom datan inte omfattar känsliga personuppgifter utan fokuserar på företagsrelaterad information, faller användningen inom ramen för tillåten behandling enligt GDPR och lokal marknadsföringslag.


GDPR

Enligt GDPR är behandling av företagsdata för marknadsföringssyften mellan företag (B2B) tillåten under vissa villkor, förutsatt att den används på ett sätt som är förenligt med lagar och riktlinjer kring direktmarknadsföring. Den data vi levererar är avsedd för företag och kan användas i B2B-marknadsföringssyften, men kunden har fullt ansvar för datans användning.


Kunden, som självständig personuppgiftsansvarig, åläggs allt ansvar för laglig användning av Listios data och för att säkerställa överensstämmelse med dataskyddslagstiftningens krav vid eventuell vidare bearbetning. Listio tillhandahåller inget samtycke för kundens behandling av data och rekommenderar att kunden söker rättslig rådgivning avseende efterlevnad av tillämpliga lagar.


Lagar och Regler

Listios verksamhet omfattas av flera lagar och förordningar som reglerar hantering av data i kommersiella sammanhang. Nedan beskrivs de viktigaste lagarna och reglerna som Listio följer:


Dataskyddsförordningen (GDPR): GDPR ställer krav på hantering av personuppgifter och gäller för alla företag som behandlar data inom EU. Listio hanterar huvudsakligen offentlig företagsinformation och begränsar behandling av personuppgifter till minsta möjliga omfattning. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med GDPR´s regler om dataminimering, säkerhet och transparens.


Marknadsföringslagen: Marknadsföringslagen ger riktlinjer för att skydda konsumenter och företag från otillåten marknadsföring, med särskilda bestämmelser för kommersiell kommunikation. För marknadsföring mellan företag (B2B) tillåts behandling av offentlig företagsdata för direktmarknadsföring, förutsatt att det sker i enlighet med marknadsföringslagen och GDPR. Listio tar inget ansvar för kundens användning av datan efter leverans och rekommenderar att kunden säkerställer att deras kommunikationsmetoder uppfyller gällande lagkrav.


Arkivlagen: Arkivlagen kräver att offentlig data hanteras och arkiveras på ett sätt som bevarar datans integritet och säkerhet över tid. Listio tillämpar praxis för dataskydd som är förenliga med arkivlagens krav, och vi uppfyller krav på säker lagring och hantering av data genom tekniska och organisatoriska åtgärder.


Personuppgiftslagen (PUL): Personuppgiftslagen ersattes av GDPR men ger fortsatt vägledning om grundläggande rättigheter kring personuppgifter. Listio tillämpar PUL´s
principer om datasäkerhet och integritet som komplement till GDPR.


Dessa regler och lagar bildar grunden för Listios dataskydds- och hanteringsprinciper. Vår tjänst för tillhandahållande av företagsdata inkluderar användning för B2B-marknadsföringssyften, i enlighet med de lagliga ramarna för direktmarknadsföring. Kunderna uppmanas att verifiera att all efterföljande hantering av data är i överensstämmelse med GDPR och marknadsföringslagen, och att vid behov rådgöra med juridisk expertis för att säkerställa laglig efterlevnad.


Utdrag och Ändring i Företagsregister

Listio innehar och bearbetar företagsregister innehållande uppgifter om företag och organisationer i olika länder. Grundläggande information om företagen, såsom bransch, storlek och region, samlas in från myndigheter och auktoriserade kreditupplysningsföretag. Denna grundinformation kompletteras genom egna insatser, inklusive intervjuer för att uppdatera namn på beslutsfattare, direkttelefonnummer, personliga e-postadresser samt företagswebbplatser och informationsadresser. Företagsinformationen tillhandahålls enbart till seriösa aktörer för riktade B2B-marknadsföringssyften gentemot relevanta målgrupper. Att vara med i registret är kostnadsfritt. För information om spärr för publicering av uppgifter, se nedan.


Personuppgiftsansvar och Utgivningstillstånd

Listio är personuppgiftsansvarigt för de kontaktuppgifter som samlas in och bearbetas i egen regi. Utgivningstillstånd för publicering av dessa uppgifter har erhållits i enlighet med myndighetskrav.


Hantering av Kontaktuppgifter

Företagsuppgifterna förvaras skyddade mot obehörig åtkomst och lagras på dedikerade servrar med högsta säkerhetsklassificering enligt EU-standard. Kontaktuppgifter till företag uppdateras minst en gång per år för att säkerställa att informationen är aktuell. Alla kontaktuppgifter insamlade via telefonintervjuer tidsstämplas för uppföljning, och uppgifter som t.ex. VD-namn kontrolleras maskinellt på månadsbasis. Leveranser sker genom säkra system med tvåstegsautentisering för att garantera dataskydd vid överföring.


Personuppgiftspolicy

Listio behandlar endast personuppgifter i syfte att möjliggöra utförande av tjänster och affärstransaktioner inom ramen för företagets erbjudande. Den data som levereras till kunder utgörs huvudsakligen av offentlig företagsdata och är därmed undantagen från GDPRs särskilda krav på hantering av personuppgifter. Vid förekomst av personuppgifter behandlas dessa strikt inom ramen för de tjänster som avtalats. Kunden ansvarar själv för att verifiera och bedöma den rättsliga grunden för eventuell behandling av personuppgifter som förekommer i den levererade datan. Listio friskriver sig från allt ansvar avseende kundens vidare behandling av datan och föreslår att kunden vidtar nödvändiga åtgärder för att säkerställa att all efterföljande hantering av personuppgifter är förenlig med GDPR och tillämplig dataskyddslagstiftning.


Begäran om Utdrag och Ändring i Företagsregister

En beslutsfattare eller auktoriserad företagsrepresentant vars namn finns registrerat hos Listio kan när som helst kontakta oss för att begära ändring, uppdatering, eller spärr för publicering av uppgifter. Representanter kan även begära utdrag av samtliga uppgifter som Listio har om det aktuella företaget. Förfrågningar om utdrag eller ändring ska tydligt kunna kopplas till företaget i fråga för att uppgifter ska kunna lämnas ut. Grundläggande företagsdata kan också spärras för publicering genom kontakt med Statistiska Centralbyrån (SCB), vilket leder till spärr hos samtliga leverantörer.


För kontakt gällande utdrag, ändring, eller andra frågor relaterade till företagsregister, vänligen nå ut till oss enligt våra kontaktuppgifter.


Köpvillkor. 


1. Inledande Bestämmelser

Följande köpvillkor har upprättats av Listio, nedan kallat "Listio." Motparten i detta avtal benämns nedan som "Kunden." Dessa villkor reglerar hur den tillhandahållna företagsinformationen får användas och omfattar regler kring leverans och filöverföring, åtkomst, förvaring och radering. Villkoren gäller vid målgruppsurval, registervård, aviseringar, inläsning av kundens egna register inför komplettering av företagsinformation eller som exkluderingsfil i syfte att undanta specifika företag från ett urval. De omfattar även API-lösningar där integration till kundens verksamhetssystem ansluts till databasen med företagsinformation.


2. Leverans, Filöverföring, Åtkomst, Förvaring och Radering

Samtliga filöverföringar ska ske över en säker förbindelse, såsom SFTP eller HTTPS, där avsändande part bär ansvaret för att fastställa och tillämpa en adekvat säkerhetsnivå och överföringsmetod. Tillträde till den levererade datan från Listio ska vara begränsat till behörig personal inom den organisation som datan är avsedd för, såvida ej annat uttryckligen har avtalats. I undantagsfall kan extern part ges tillträde om denne är direkt involverad i kampanjutförande på kundens uppdrag, exempelvis tryckeri för utskick av marknadsmaterial. Överföring eller tillhandahållande av datan till tredje part utöver ovanstående är förbjudet, och vidareförsäljning, byte, eller annan disposition av datan till tredje part utan Listios skriftliga godkännande utgör ett kontraktsbrott. Vid överträdelse av denna bestämmelse äger Listio rätt att kräva skadestånd i form av ett vite motsvarande [antal] prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken.

Den levererade datan ska lagras på ett säkert sätt, och tillträde ska begränsas för både obehörig intern personal och externa tredje parter. Om leveransen endast omfattar företagsinformation utan personuppgifter, ska informationen raderas inom tre (3) månader från leveransdatum. För leveranser som inkluderar personuppgifter, exempelvis namn på beslutsfattare, e-postadresser och direkttelefonnummer, ska radering ske inom en (1) månad från leveransdatum. I det fall kontaktuppgifterna används senare än trettio (30) dagar efter leverans och någon mottagare under denna tid begärt opt-out gentemot Listio som källa, riskerar kunden att överträda marknadsföringslagen, vilket kan medföra rättsliga påföljder då sådan marknadsföring ej är tillåten.

Ovanstående raderingsregler äger ej tillämpning på kunder med löpande avtal om avisering, vilket innebär regelbunden leverans av specificerade urval, eller vid avtalade API-lösningar. I sådana fall ska datan raderas vid avtalstidens slut. Därtill är undantag från raderingsregler tillämpliga när en mottagare själv har initierat kontakt med kunden, begärt ytterligare information om en erbjuden produkt eller tjänst, eller ingått köp av sådan.


3. Användningsrätt och Källangivelse

Kunden erhåller en begränsad nyttjanderätt till den levererade företagsinformationen, avsedd för användning vid ett marknadsföringstillfälle samt en (1) upprepning inom en angiven tidsperiod om tre (3) månader. E-postadresser och direkttelefonnummer får endast användas vid ett marknadsföringstillfälle inom en (1) månad från leveransdatum. För ytterligare kampanjutskick efter denna tidsperiod, där samma kontaktinformation är aktuell, krävs att kunden erhåller en uppdaterad dataleverans från Listio. Ingen mottagare får bearbetas mer än en gång per kvartal via e-post eller direkttelefonnummer, vilket gäller även för kunder som har tecknat avtal om filuppdateringar, aviseringstjänster eller API-integrationer, samt när mottagaren inte önskar fortsatt kontakt (opt-out) eller har initierat ett affärsförhållande med kunden.

I samband med användning av data i marknadsaktiviteter ska källan anges som "Listio." Kunden är skyldig att särskilja olika informationskällor och får under inga omständigheter hänvisa till Listio som källa för företagsinformation som inte levererats av Listio.


4. Marknadsföring genom E-post och Direkttelefonnummer

Kunden ska säkerställa att varje mottagare får tydlig information om avsändaren samt tillhandahållas en enkel och tydlig möjlighet att avsäga sig ytterligare kommunikation från kunden (så kallad opt-out). Den kommunikation som kunden skickar ska ha ett relevant och affärsinriktat budskap och får inte innehålla personligt riktade meddelanden till mottagaren. Budskapen ska vara utformade för företag och ej vara anpassade för konsumenter.

Vid kommunikation via SMS ska ett vanligt förekommande STOP-förfarande inkluderas, vilket innebär att ett telefonnummer för avanmälan/opt-out ska vara tydligt angivet. Kunden är därutöver skyldig att följa marknadsföringslagen samt att iaktta SWEDMAs etiska regler för all form av marknadskommunikation.


5. Allmäna riktlinjer köpevillkor


Priser: Samtliga priser är angivna exklusive moms och kan komma att ändras utan förvarning. Pris vid avtalets ingående gäller för den enskilda köpet.


Betalningsvillkor: Kunden är skyldig att följa angivna betalningsvillkor där 50% förskottsbetalas innan arbete påbörjas och resterande 50% betalas vid leverans. Betalningsvillkoren är bindande och kunden förbinder sig att fullfölja betalningen i enlighet med avtalet.


Leveranstid: Leveranstider är uppskattade och kan variera beroende på kundens specifika krav och beställningens omfattning. Listio frånsäger sig allt ansvar för eventuella förseningar som kan uppstå på grund av externa faktorer.


Ansvarsbegränsning: Listio frånsäger sig ansvar för användningen av datan efter leverans. Kunden är ensam ansvarig för att säkerställa datans lagliga användning och dess lämplighet för avsett ändamål. Eventuella indirekta, direkta eller följdskador som uppstår till följd av användning av datan är kundens ansvar.


Kvalitet: Den levererade datan är strukturerad och baserad på offentlig information. Listio garanterar ej dess fullständighet eller korrekthet och avsäger sig allt ansvar för fel i datan. Kunden rekommenderas att vidta erforderliga kvalitetskontroller.


Avtal och tillämplig lag: Dessa köpvillkor lyder under lag och eventuella tvister avgörs i domstol. Genom att ingå avtal med Listio godkänner kunden att lokal lag gäller för avtalsförhållandet i sin helhet.


6. Brister i Leverans

Listio samlar in och strukturerar data från offentligt tillgängliga källor och ansvarar enbart för insamlings- och bearbetningsprocessen. Eftersom datan är beroende av tredjepartskällor som Listio inte har någon kontroll över, kan vi inte garantera fullständigheten eller korrektheten i den levererade informationen, inklusive e-postadresser, telefonnummer och andra kontaktuppgifter. Listio friskriver sig därmed från ansvar för eventuella fel i data som resulterar i hårda studsar, returer eller felaktig företagsinformation vid användning i marknadsföringssyften.


Då tjänsten anses utförd och levererad vid överlämningstillfället till kunden, betraktas den som slutförd och ångerrätt gäller ej. Kunden har datan till sitt befogande och därmed är köpet fullbordat utan möjlighet till reklamation. Listio kan, om överenskommelse nås med kunden, erbjuda en eventuell lösning i specifika fall, men detta sker utan juridisk skyldighet eller laglig grund för ersättning.


Levererad data är att betrakta som förmedlad i befintligt skick, och kunden ansvarar själv för att granska och bedöma datans lämplighet för det avsedda ändamålet. Listio tar inget ansvar för direkta eller indirekta kostnader, förluster eller skador som kan uppstå för kunden eller kundens samarbetspartners, distributörer eller liknande till följd av felaktig eller ofullständig information i den levererade datan.


Vid leverans av korrupt eller oläslig fil har Listio rätt att, efter meddelande om detta, överenskomma med kunden om en ny leveranstid utan kostnad eller annan ersättning för någon part.


7. Betalningsvillkor

För att tjänsten ska påbörjas krävs att en förskottsbetalning om 50% av det offererade beloppet har erlagts och bekräftats på Listios konto. När datainsamlingen är genomförd får kunden möjlighet att se en preliminär översikt av den insamlade datan. För att få fullständig tillgång till den färdiga datafilen krävs att resterande 50% av det totala beloppet betalas. Betalning sker via e-faktura eller betalningslänk, om inget annat överenskommits, med en betalningstid på tio (10) dagar för respektive faktura. Samtliga belopp är exklusive moms. Vid försenad betalning äger Listio rätt att debitera en dröjsmålsränta om 8 % samt en fast avgift om 50 kr per betalningspåminnels


8. Brott mot Avtalsvillkor

Vid brott mot dessa köpvillkor äger Listio rätt att omedelbart säga upp alla avtalade åtaganden med Kunden. Vid väsentligt avtalsbrott, exempelvis om leverans eller delar av leverans vidarebefordras till eller används av tredje part utan tillstånd, eller om nyttjanderätten enligt dessa villkor inte följs, har Listio rätt att fakturera Kunden ett belopp motsvarande dubbla kostnaden för det aktuella urvalet eller tjänsten.


Listio äger även rätt att kräva ersättning för alla kostnader som uppstår till följd av kundens missbruk av informationen eller andra brott mot dessa köpvillkor. Vid uppenbart missbruk av levererad data i kommersiellt syfte, såsom att vidareförsälja informationen till tredje part, kan skadestånd om 500 000 SEK utgå.


9. Tolkningstvister

Vid eventuell tvist om tolkning av detta avtal ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom förhandling. Om en överenskommelse inte kan uppnås, ska tvisten avgöras enligt lokal lag med passande ort som rättslig instans.


10. Lagar och Policy

Listio förbinder sig att följa alla gällande lagar och förordningar vid insamling och tillhandahållande av offentlig företagsdata. Listio


ansvar begränsas till insamling och sammanställning av data för överlämnande till kund, och friskriver sig från ansvar för eventuell vidare hantering eller användning av datan av kund. Kunden har fullt ansvar för att säkerställa att efterföljande bearbetning av datan är förenlig med GDPR, marknadsföringslagen och övriga tillämpliga lagar.


11. Cookies

Denna webbplats använder cookies för att samla in anonymiserad statistisk information och förbättra webbplatsens funktionalitet. Cookies används för att registrera användarbeteenden i syfte att optimera tjänsteutbudet. Ingen personligt identifierbar information samlas in utan samtycke. Besökaren har möjlighet att justera sina cookie-inställningar direkt i webbläsaren för att anpassa eller blockera cookie-användning.

© Copyright 2024 Listio. All rights Reserved.

Made with love by Listio

© Copyright 2024 Listio. All rights Reserved.

Made with love by Listio

GDPR, villkor & regler

GDPR, hantering, regler och lagar

Listio är ett företag som tillhandahåller tjänster för insamling, bearbetning och leverans av företagsdata, med särskilt fokus på offentlig information tillgänglig för B2B-syften. Vi hanterar denna data enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och tillämplig lokal lagstiftning. Eftersom den information vi erbjuder till stor del är offentlig företagsdata som inte betraktas som känslig, ligger vårt primära fokus på att strukturera och kvalitetssäkra denna data i linje med gällande regelverk.


Användning av data för B2B-syften enligt lag

Enligt gällande dataskyddslagstiftning och GDPR är det tillåtet för företag att använda offentlig företagsdata för B2B-marknadsföringssyften, eftersom denna typ av information avser juridiska personer (företag) och inte individer. Den data som Listio tillhandahåller är insamlad från offentliga källor och rör företagsinformation som är tillgänglig för allmänheten. Detta innebär att andra B2B-organisationer lagligt kan använda datan i sina marknadsföringsinsatser, så länge användningen sker i enlighet med GDPR´s riktlinjer för marknadsföring och hantering av företagsinformation. Eftersom datan inte omfattar känsliga personuppgifter utan fokuserar på företagsrelaterad information, faller användningen inom ramen för tillåten behandling enligt GDPR och lokal marknadsföringslag.


GDPR

Enligt GDPR är behandling av företagsdata för marknadsföringssyften mellan företag (B2B) tillåten under vissa villkor, förutsatt att den används på ett sätt som är förenligt med lagar och riktlinjer kring direktmarknadsföring. Den data vi levererar är avsedd för företag och kan användas i B2B-marknadsföringssyften, men kunden har fullt ansvar för datans användning.


Kunden, som självständig personuppgiftsansvarig, åläggs allt ansvar för laglig användning av Listios data och för att säkerställa överensstämmelse med dataskyddslagstiftningens krav vid eventuell vidare bearbetning. Listio tillhandahåller inget samtycke för kundens behandling av data och rekommenderar att kunden söker rättslig rådgivning avseende efterlevnad av tillämpliga lagar.


Lagar och Regler

Listios verksamhet omfattas av flera lagar och förordningar som reglerar hantering av data i kommersiella sammanhang. Nedan beskrivs de viktigaste lagarna och reglerna som Listio följer:


Dataskyddsförordningen (GDPR): GDPR ställer krav på hantering av personuppgifter och gäller för alla företag som behandlar data inom EU. Listio hanterar huvudsakligen offentlig företagsinformation och begränsar behandling av personuppgifter till minsta möjliga omfattning. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med GDPR´s regler om dataminimering, säkerhet och transparens.


Marknadsföringslagen: Marknadsföringslagen ger riktlinjer för att skydda konsumenter och företag från otillåten marknadsföring, med särskilda bestämmelser för kommersiell kommunikation. För marknadsföring mellan företag (B2B) tillåts behandling av offentlig företagsdata för direktmarknadsföring, förutsatt att det sker i enlighet med marknadsföringslagen och GDPR. Listio tar inget ansvar för kundens användning av datan efter leverans och rekommenderar att kunden säkerställer att deras kommunikationsmetoder uppfyller gällande lagkrav.


Arkivlagen: Arkivlagen kräver att offentlig data hanteras och arkiveras på ett sätt som bevarar datans integritet och säkerhet över tid. Listio tillämpar praxis för dataskydd som är förenliga med arkivlagens krav, och vi uppfyller krav på säker lagring och hantering av data genom tekniska och organisatoriska åtgärder.


Personuppgiftslagen (PUL): Personuppgiftslagen ersattes av GDPR men ger fortsatt vägledning om grundläggande rättigheter kring personuppgifter. Listio tillämpar PUL´s
principer om datasäkerhet och integritet som komplement till GDPR.


Dessa regler och lagar bildar grunden för Listios dataskydds- och hanteringsprinciper. Vår tjänst för tillhandahållande av företagsdata inkluderar användning för B2B-marknadsföringssyften, i enlighet med de lagliga ramarna för direktmarknadsföring. Kunderna uppmanas att verifiera att all efterföljande hantering av data är i överensstämmelse med GDPR och marknadsföringslagen, och att vid behov rådgöra med juridisk expertis för att säkerställa laglig efterlevnad.


Utdrag och Ändring i Företagsregister

Listio innehar och bearbetar företagsregister innehållande uppgifter om företag och organisationer i olika länder. Grundläggande information om företagen, såsom bransch, storlek och region, samlas in från myndigheter och auktoriserade kreditupplysningsföretag. Denna grundinformation kompletteras genom egna insatser, inklusive intervjuer för att uppdatera namn på beslutsfattare, direkttelefonnummer, personliga e-postadresser samt företagswebbplatser och informationsadresser. Företagsinformationen tillhandahålls enbart till seriösa aktörer för riktade B2B-marknadsföringssyften gentemot relevanta målgrupper. Att vara med i registret är kostnadsfritt. För information om spärr för publicering av uppgifter, se nedan.


Personuppgiftsansvar och Utgivningstillstånd

Listio är personuppgiftsansvarigt för de kontaktuppgifter som samlas in och bearbetas i egen regi. Utgivningstillstånd för publicering av dessa uppgifter har erhållits i enlighet med myndighetskrav.


Hantering av Kontaktuppgifter

Företagsuppgifterna förvaras skyddade mot obehörig åtkomst och lagras på dedikerade servrar med högsta säkerhetsklassificering enligt EU-standard. Kontaktuppgifter till företag uppdateras minst en gång per år för att säkerställa att informationen är aktuell. Alla kontaktuppgifter insamlade via telefonintervjuer tidsstämplas för uppföljning, och uppgifter som t.ex. VD-namn kontrolleras maskinellt på månadsbasis. Leveranser sker genom säkra system med tvåstegsautentisering för att garantera dataskydd vid överföring.


Personuppgiftspolicy

Listio behandlar endast personuppgifter i syfte att möjliggöra utförande av tjänster och affärstransaktioner inom ramen för företagets erbjudande. Den data som levereras till kunder utgörs huvudsakligen av offentlig företagsdata och är därmed undantagen från GDPRs särskilda krav på hantering av personuppgifter. Vid förekomst av personuppgifter behandlas dessa strikt inom ramen för de tjänster som avtalats. Kunden ansvarar själv för att verifiera och bedöma den rättsliga grunden för eventuell behandling av personuppgifter som förekommer i den levererade datan. Listio friskriver sig från allt ansvar avseende kundens vidare behandling av datan och föreslår att kunden vidtar nödvändiga åtgärder för att säkerställa att all efterföljande hantering av personuppgifter är förenlig med GDPR och tillämplig dataskyddslagstiftning.


Begäran om Utdrag och Ändring i Företagsregister

En beslutsfattare eller auktoriserad företagsrepresentant vars namn finns registrerat hos Listio kan när som helst kontakta oss för att begära ändring, uppdatering, eller spärr för publicering av uppgifter. Representanter kan även begära utdrag av samtliga uppgifter som Listio har om det aktuella företaget. Förfrågningar om utdrag eller ändring ska tydligt kunna kopplas till företaget i fråga för att uppgifter ska kunna lämnas ut. Grundläggande företagsdata kan också spärras för publicering genom kontakt med Statistiska Centralbyrån (SCB), vilket leder till spärr hos samtliga leverantörer.


För kontakt gällande utdrag, ändring, eller andra frågor relaterade till företagsregister, vänligen nå ut till oss enligt våra kontaktuppgifter.


Köpvillkor. 


1. Inledande Bestämmelser

Följande köpvillkor har upprättats av Listio, nedan kallat "Listio." Motparten i detta avtal benämns nedan som "Kunden." Dessa villkor reglerar hur den tillhandahållna företagsinformationen får användas och omfattar regler kring leverans och filöverföring, åtkomst, förvaring och radering. Villkoren gäller vid målgruppsurval, registervård, aviseringar, inläsning av kundens egna register inför komplettering av företagsinformation eller som exkluderingsfil i syfte att undanta specifika företag från ett urval. De omfattar även API-lösningar där integration till kundens verksamhetssystem ansluts till databasen med företagsinformation.


2. Leverans, Filöverföring, Åtkomst, Förvaring och Radering

Samtliga filöverföringar ska ske över en säker förbindelse, såsom SFTP eller HTTPS, där avsändande part bär ansvaret för att fastställa och tillämpa en adekvat säkerhetsnivå och överföringsmetod. Tillträde till den levererade datan från Listio ska vara begränsat till behörig personal inom den organisation som datan är avsedd för, såvida ej annat uttryckligen har avtalats. I undantagsfall kan extern part ges tillträde om denne är direkt involverad i kampanjutförande på kundens uppdrag, exempelvis tryckeri för utskick av marknadsmaterial. Överföring eller tillhandahållande av datan till tredje part utöver ovanstående är förbjudet, och vidareförsäljning, byte, eller annan disposition av datan till tredje part utan Listios skriftliga godkännande utgör ett kontraktsbrott. Vid överträdelse av denna bestämmelse äger Listio rätt att kräva skadestånd i form av ett vite motsvarande [antal] prisbasbelopp enligt socialförsäkringsbalken.

Den levererade datan ska lagras på ett säkert sätt, och tillträde ska begränsas för både obehörig intern personal och externa tredje parter. Om leveransen endast omfattar företagsinformation utan personuppgifter, ska informationen raderas inom tre (3) månader från leveransdatum. För leveranser som inkluderar personuppgifter, exempelvis namn på beslutsfattare, e-postadresser och direkttelefonnummer, ska radering ske inom en (1) månad från leveransdatum. I det fall kontaktuppgifterna används senare än trettio (30) dagar efter leverans och någon mottagare under denna tid begärt opt-out gentemot Listio som källa, riskerar kunden att överträda marknadsföringslagen, vilket kan medföra rättsliga påföljder då sådan marknadsföring ej är tillåten.

Ovanstående raderingsregler äger ej tillämpning på kunder med löpande avtal om avisering, vilket innebär regelbunden leverans av specificerade urval, eller vid avtalade API-lösningar. I sådana fall ska datan raderas vid avtalstidens slut. Därtill är undantag från raderingsregler tillämpliga när en mottagare själv har initierat kontakt med kunden, begärt ytterligare information om en erbjuden produkt eller tjänst, eller ingått köp av sådan.


3. Användningsrätt och Källangivelse

Kunden erhåller en begränsad nyttjanderätt till den levererade företagsinformationen, avsedd för användning vid ett marknadsföringstillfälle samt en (1) upprepning inom en angiven tidsperiod om tre (3) månader. E-postadresser och direkttelefonnummer får endast användas vid ett marknadsföringstillfälle inom en (1) månad från leveransdatum. För ytterligare kampanjutskick efter denna tidsperiod, där samma kontaktinformation är aktuell, krävs att kunden erhåller en uppdaterad dataleverans från Listio. Ingen mottagare får bearbetas mer än en gång per kvartal via e-post eller direkttelefonnummer, vilket gäller även för kunder som har tecknat avtal om filuppdateringar, aviseringstjänster eller API-integrationer, samt när mottagaren inte önskar fortsatt kontakt (opt-out) eller har initierat ett affärsförhållande med kunden.

I samband med användning av data i marknadsaktiviteter ska källan anges som "Listio." Kunden är skyldig att särskilja olika informationskällor och får under inga omständigheter hänvisa till Listio som källa för företagsinformation som inte levererats av Listio.


4. Marknadsföring genom E-post och Direkttelefonnummer

Kunden ska säkerställa att varje mottagare får tydlig information om avsändaren samt tillhandahållas en enkel och tydlig möjlighet att avsäga sig ytterligare kommunikation från kunden (så kallad opt-out). Den kommunikation som kunden skickar ska ha ett relevant och affärsinriktat budskap och får inte innehålla personligt riktade meddelanden till mottagaren. Budskapen ska vara utformade för företag och ej vara anpassade för konsumenter.

Vid kommunikation via SMS ska ett vanligt förekommande STOP-förfarande inkluderas, vilket innebär att ett telefonnummer för avanmälan/opt-out ska vara tydligt angivet. Kunden är därutöver skyldig att följa marknadsföringslagen samt att iaktta SWEDMAs etiska regler för all form av marknadskommunikation.


5. Allmäna riktlinjer köpevillkor


Priser: Samtliga priser är angivna exklusive moms och kan komma att ändras utan förvarning. Pris vid avtalets ingående gäller för den enskilda köpet.


Betalningsvillkor: Kunden är skyldig att följa angivna betalningsvillkor där 50% förskottsbetalas innan arbete påbörjas och resterande 50% betalas vid leverans. Betalningsvillkoren är bindande och kunden förbinder sig att fullfölja betalningen i enlighet med avtalet.


Leveranstid: Leveranstider är uppskattade och kan variera beroende på kundens specifika krav och beställningens omfattning. Listio frånsäger sig allt ansvar för eventuella förseningar som kan uppstå på grund av externa faktorer.


Ansvarsbegränsning: Listio frånsäger sig ansvar för användningen av datan efter leverans. Kunden är ensam ansvarig för att säkerställa datans lagliga användning och dess lämplighet för avsett ändamål. Eventuella indirekta, direkta eller följdskador som uppstår till följd av användning av datan är kundens ansvar.


Kvalitet: Den levererade datan är strukturerad och baserad på offentlig information. Listio garanterar ej dess fullständighet eller korrekthet och avsäger sig allt ansvar för fel i datan. Kunden rekommenderas att vidta erforderliga kvalitetskontroller.


Avtal och tillämplig lag: Dessa köpvillkor lyder under lag och eventuella tvister avgörs i domstol. Genom att ingå avtal med Listio godkänner kunden att lokal lag gäller för avtalsförhållandet i sin helhet.


6. Brister i Leverans

Listio samlar in och strukturerar data från offentligt tillgängliga källor och ansvarar enbart för insamlings- och bearbetningsprocessen. Eftersom datan är beroende av tredjepartskällor som Listio inte har någon kontroll över, kan vi inte garantera fullständigheten eller korrektheten i den levererade informationen, inklusive e-postadresser, telefonnummer och andra kontaktuppgifter. Listio friskriver sig därmed från ansvar för eventuella fel i data som resulterar i hårda studsar, returer eller felaktig företagsinformation vid användning i marknadsföringssyften.


Då tjänsten anses utförd och levererad vid överlämningstillfället till kunden, betraktas den som slutförd och ångerrätt gäller ej. Kunden har datan till sitt befogande och därmed är köpet fullbordat utan möjlighet till reklamation. Listio kan, om överenskommelse nås med kunden, erbjuda en eventuell lösning i specifika fall, men detta sker utan juridisk skyldighet eller laglig grund för ersättning.


Levererad data är att betrakta som förmedlad i befintligt skick, och kunden ansvarar själv för att granska och bedöma datans lämplighet för det avsedda ändamålet. Listio tar inget ansvar för direkta eller indirekta kostnader, förluster eller skador som kan uppstå för kunden eller kundens samarbetspartners, distributörer eller liknande till följd av felaktig eller ofullständig information i den levererade datan.


Vid leverans av korrupt eller oläslig fil har Listio rätt att, efter meddelande om detta, överenskomma med kunden om en ny leveranstid utan kostnad eller annan ersättning för någon part.


7. Betalningsvillkor

För att tjänsten ska påbörjas krävs att en förskottsbetalning om 50% av det offererade beloppet har erlagts och bekräftats på Listios konto. När datainsamlingen är genomförd får kunden möjlighet att se en preliminär översikt av den insamlade datan. För att få fullständig tillgång till den färdiga datafilen krävs att resterande 50% av det totala beloppet betalas. Betalning sker via e-faktura eller betalningslänk, om inget annat överenskommits, med en betalningstid på tio (10) dagar för respektive faktura. Samtliga belopp är exklusive moms. Vid försenad betalning äger Listio rätt att debitera en dröjsmålsränta om 8 % samt en fast avgift om 50 kr per betalningspåminnels


8. Brott mot Avtalsvillkor

Vid brott mot dessa köpvillkor äger Listio rätt att omedelbart säga upp alla avtalade åtaganden med Kunden. Vid väsentligt avtalsbrott, exempelvis om leverans eller delar av leverans vidarebefordras till eller används av tredje part utan tillstånd, eller om nyttjanderätten enligt dessa villkor inte följs, har Listio rätt att fakturera Kunden ett belopp motsvarande dubbla kostnaden för det aktuella urvalet eller tjänsten.


Listio äger även rätt att kräva ersättning för alla kostnader som uppstår till följd av kundens missbruk av informationen eller andra brott mot dessa köpvillkor. Vid uppenbart missbruk av levererad data i kommersiellt syfte, såsom att vidareförsälja informationen till tredje part, kan skadestånd om 500 000 SEK utgå.


9. Tolkningstvister

Vid eventuell tvist om tolkning av detta avtal ska parterna i första hand försöka lösa tvisten genom förhandling. Om en överenskommelse inte kan uppnås, ska tvisten avgöras enligt lokal lag med passande ort som rättslig instans.


10. Lagar och Policy

Listio förbinder sig att följa alla gällande lagar och förordningar vid insamling och tillhandahållande av offentlig företagsdata. Listio


ansvar begränsas till insamling och sammanställning av data för överlämnande till kund, och friskriver sig från ansvar för eventuell vidare hantering eller användning av datan av kund. Kunden har fullt ansvar för att säkerställa att efterföljande bearbetning av datan är förenlig med GDPR, marknadsföringslagen och övriga tillämpliga lagar.


11. Cookies

Denna webbplats använder cookies för att samla in anonymiserad statistisk information och förbättra webbplatsens funktionalitet. Cookies används för att registrera användarbeteenden i syfte att optimera tjänsteutbudet. Ingen personligt identifierbar information samlas in utan samtycke. Besökaren har möjlighet att justera sina cookie-inställningar direkt i webbläsaren för att anpassa eller blockera cookie-användning.

© Copyright 2024 Listio. All rights Reserved.

Made with love by Listio

© Copyright 2024 Listio. All rights Reserved.

Made with love by Listio